Свято Трійці – П’ятидесятниця

25/7 червня  Православна Церква святкує день Святої Трійці.

День Святої Трійці святкується на п’ятидесятий день після Пасхи Христової, тому це свято ще називається П’ятидесятницею. Цього дня  дві тисячі років тому на всіх присутніх послідовників Христа у Сіонській горниці зійшов Дух Святий.
На згадку про цю подію свято П’ятидесятниці називається ще днем ​​зішестя Святого Духа, а також днем ​​Святої Трійці: з’явлення Святого Духа, що вийшов від Бога-Отця за обіцянкою Бога-Сина, розкрило таїнство єдності Святої Трійці.

Назву ж П’ятидесятниці день цей отримав  також в  пам’ять стародавнього свята, але ми, сучасні християни, відзначаємо подію, що  сталася на п’ятдесятий день після християнської Пасхи. Як Пасха Христова замінила собою древнє іудейський свято, так і П’ятидесятниця поклала основу Церкви Христової як союз усіх вірних Христу у Дусі Святому на землі.

Свята Трійця – богословський термін, що відображає християнське вчення про триіпостасного Бога. Це одне з найважливіших понять Православ’я.

Догмат про Пресвяту Трійцю – основа християнської релігії.

Бог триєдиний: Отець, Син і Святих Дух, Трійця єдиносущна та нероздільна.

Саме слово «Трійця» небіблійного походження, в християнський лексикон воно введене в другій половині II століття святителем Феофілом Антіохійським. Вчення про Пресвяту Трійцю подається в християнському Одкровенні.

Догмат про Пресвяту Трійцю незбагненний, це таємничий догмат, незбагненний на рівні розуму. Для людського розуму вчення про Пресвяту Трійцю є суперечливим, тому що це таємниця, яка не може бути виражена раціонально.

Не випадково о. Павло Флоренський називав догмат про Святу Трійцю «хрестом для людської думки». Для того, щоб прийняти догмат про Пресвяту Трійцю гріховний людський розум повинен відкинути свої претензії на здатність усе пізнавати та раціонально пояснювати, тобто для розуміння таємниці Пресвятої Трійці необхідно зректися свого розуміння.

Таємницю Пресвятої Трійці можна зрозуміти тільки частково і тільки через духовний досвід. Це розуміння завжди пов’язане з аскетичним подвигом.

Християнський філософ В. Н. Лоській пише: «Апофатичне сходження – це сходження на Голгофу, тому ніяка спекулятивна філософія ніколи не могла піднятися до таємниці Пресвятої Трійці».

Віра в Трійцю відрізняє християнство від усіх інших монотеїстичних релігій: іудаїзму, ісламу. Вчення про Трійцю є  основою всього християнського віровчення та християнської моралі. Той самий В. Н. Лоський писав, що вчення про Трійцю «не тільки основа, але і вища мета богослов’я, бо … пізнати таємницю Пресвятої Трійці в її повноті – значить увійти в Божественне життя, в саме життя Пресвятої Трійці”.

Вчення про Триєдиного Бога зводиться до трьох положень:

1) У Бозі Три Особи (іпостасі): Отець, Син, Святий Дух.

2) Кожна Особа Пресвятої Трійці є Бог, але Вони суть не три Бога, а суть єдина Божественна істота.

3) Всі три Особи відрізняються особистими або Іпостасними властивостями.

Святі отці, для того, щоб якось наблизити вчення про Пресвяту Трійцю до сприйняття людини, користувалися різного роду аналогіями, запозиченими зі створеного світу .

Наприклад, сонце і похідні від нього світло і тепло. Джерело води, і ключ, що з нього походить  і, власне, потік або ріка. Деякі вбачають аналогію в улаштуванні людського розуму (святитель Ігнатій Брянчанінов в “Аскетичних дослідах” пише: «Наш розум, слово і дух, за єдиним своїм початком і за своїми відносинами, служать образом Отця, Сина і Святого Духа».

Однак всі ці аналогії є досить недосконалими.

Ми повинні визнати таїну Пресвятої Трійці незбагненною. І, як пишуть святі отці, для людини це буде достатнім, якщо вона щиро прагне знайти Бога. Від віри не чекають вирішення логічних  утруднень, це було б зовсім просто. Адже для людини найважливішим є розуміння не того, який світ і чому він облаштований саме так, а що я роблю в цьому світі, навіщо прийшов сюди і як  я своїм життям віпдповідаю на Божий поклик.

 

Рекомендовано для читання:

Плен свободы?

Если мы боги, то почему это незаметно?

Почему мы не боги?

Плен свободы?

Вершина и путь к ней.

Головні піснеспіви свята Трійці

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *