Неділя Святих Отців

Неділя святих отців – це Неділя перед Різдвом Христовим.

У цю неділю під час святої Літургії читається Євангеліє від Матфея (Мф. 1, 1-25). З першого вірша Євангелія від Матфея розповідається про родовід Іісуса Христа.

Церковнослов’янською мовою він називається Книгою родства. Українські та слов’янські переклади хоча й передають суть, але слід зауважити, що грецькою мовою там стоїть слово «генесіос» або «генезіс» – слово, яке не перекладається ні українською, ні будь-якою іншою мовою світу.

Слово «генесіс» означає не стільки народження, але й «походження», «виникнення». Взагалі воно означає повільне народження, більше процес, ніж самий акт. Мається на увазі зародження, ріст і остаточну появу на світ.

Під час читання цього Євангелія ми чуємо дуже багато імен. Вони говорять про те, що ця історія довго відслідковувалася, записувалася, обдумувалася, довго готувалася, і їй можна довіряти.

Родовід Іісуса Христа – це Старий Заповіт в особах. За кожним іменем – людина, а за кожною людиною – драма гріха й покаяння, немочі й боротьби, драма очікування Месії. Тому Церква згадує в цей день всіх, хто присвятили своє життя, щоб народився Спаситель. Сьогодні свято предків Господніх.

Євангеліст Матфей розповідає про родовід Іісуса Христа, Який уже був відомий як Христос і євреям, і язичникам.

«Іісус» − слово єврейське, утворене від «Ієшуа», що означає Бог-Спаситель.

«Христос» у перекладі з єврейської означає «Месія» – помазаний або помазаник. У Старому Заповіті так називали царів, священників, пророків, які помазувалися при посвяті священним маслом або олією. У Новому Заповіті це ім’я стало належати тільки одній людині.

За тлумаченням блаженного Феофілакта Болгарського, Іісуса називали Христом, тому що як Цар Він царював і царює над гріхом; як Священник − приніс жертву за нас; як Господь − Він був помазаний істинним єлеєм – Духом Святим.

Розповідаючи про постать Христа як історично існуючу Людину, євангеліст повинен був довести його походження як від Давида, так і від Авраама. Істинний Христос, або Месія, повинен був походити від євреїв (бути нащадком Авраама) і вважався не істинним, якщо не походив від Давида і Авраама.

Євангеліст Матфей написав Євангеліє для євреїв. Святитель Іоанн Златоуст запевняв: «Нічого приємнішого не могло бути для іудея, як сказати йому, що Іісус Христос був потомком Авраама і Давида».

Пророки пророкували про Христа як про сина Давидового: Ісайя (Іс. 9, 7); Ієремія (Єр. 23, 5); Ієзекіїль (Єз. 34, 23; 37, 25); Амос (Ам. 9, 11) та інші.

Аврааму, Ісааку, Іакову, Іуді були дані обітниці, що від них народиться Спаситель світу (Бут. 18, 18; 22, 18; 26, 4; 28, 14 і т. д.).

Наасон перший приніс жертву під час поставлення скінії (Числ. 7, 2) за 40 років до взяття Ієрихона.

Син Наасона, Салмон, був одним із розвідників в Ієрихоні, яких у своєму домі сховала блудниця Рахав (Іс. Нав. 2, 1; 6, 24). На ній Салмон одружився. За словами Євангелія, від цього шлюбу народився Вооз.

Про народження Овіда від Вооза та Руфі розповідається у книзі Руф. Руф була моавітянка, язичниця, а язичників іудеї ненавиділи. Євангеліє згадує про Руф з метою показати, що в числі предків Спасителя були не тільки одні євреї, але й іноплеменники.

Овід родив Іессея, який мав 8 синів (1Цар. 16, 1-13; по 1 Пар. 2, 13-15 сім). Із них молодшим був Давид. Іессей жив у Вифлеємі та походив із коліна Іудиного.

Із Давида-царя починається царський рід – предків Спасителя. У Давида було два сини – Соломон і Нафан. Євангеліст Матфей далі веде родовід від Соломона, євангеліст Лука − від Нафана.

Далі подається перелік царів – нащадків Давида, який охоплює період у 450 років і закінчується постаттю Ієхонії та  вавилонським полоном, після якого в родоводі Іісуса Христа немає таких великих і важливих імен, він закінчується Іосифом – чоловіком Марії.

Матфей веде родовід Іісуса по лінії предків Іосифа, бажаючи показати, що Іісус був не рідним, а законним сином Іосифа і спадкоємцем його прав як нащадка Давида.

Євангеліст Лука веде родовід від Марії, тобто через діда (Іоакима) Іісуса Христа по матері. Хоча на таких іменах, як Зоровавель і Салафіїль, родоводи Іосифа та Марії збігаються.

Якщо у своєму родоводі євангеліст Матфей доводить, що Іісус Христос походить, як належить Месії, згідно старозавітних пророцтв, від Авраама та Давида, то євангеліст Лука поставив перед собою завдання показати, що Господь Іісус Христос належить всьому людству і є Спасителем всіх людей, і тому показує родовід Христа до Адама  і до Самого Бога.

Євангеліст Матфей вводить у родовід Іісуса жінок, які були язичницями і грішницями, для того, щоб показати, що коли Бог причислив до вибраного народу таких жінок, то і язичників, і грішників Він кличе у Своє царство Небесне, бо не заслугами своїми спасається людина, а силою благодаті Божої, яка все очищає.

Неділя святих отців – це свято предків Господніх.

Христос не явився новою людиною. Іісус вибрав і праведників, і грішників. Іісус Христос показує, що людина – це вінець творіння Божого, і Він приходить у тілі людини, щоб спасти саме людину.

Родовід показує, що Христос не ввірвався в історію, як метеор. Він прийшов до тих, хто Його чекав, вірив і надіявся на Нього.

Один мусульманин увірував у Христа, коли прочитав родовід у 1-й главі Євангелія від Матфея. Що ж він там знайшов? Чим він був вражений? Кожний мусульманин вихований на повазі до батька і батька свого батька. І він зрозумів, що в Євангелії все серйозно та не випадково.

І тому, коли ми будемо читати чи чути цей уривок із Євангелія від Матфея, задумаймося: а чи знаємо історію всіх предків Господніх? Чи ми читали Старий Заповіт? Чи живемо ми так праведно, як жили вони? Чи віруємо ми в Христа, як вони? Чи каємося у своїх гріхах, як вони? Чи чекаємо на прихід Іісуса Христа, як чекали вони?

Неділя святих отців – це свято родичів Христа.

І ми так само повинні долучитися до цього родства. Господь сказав: «Хто буде виконувати волю Отця Мого Небесного, той Мені брат і сестра, і матір» (Мф. 12, 50).

 

Протоієрей Володимир Лисевич

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *