Хрестопоклонна неділя

Третя неділя Великого посту називається Хрестопоклонною.

У суботу ввечері за всеношною для того, щоб надихнути й зміцнити віруючих для продовження подвигу посту урочисто на центр храму виноситься Животворящий Хрест Господень, який залишається для поклоніння до п’ятниці, тоді перед Літургією він заноситься назад до олтаря.

Ця духовна підтримка пропонується всім вірним чадам Святої Матері Церкви для підбадьорення й укріплення нашої волі та духу, для ствердження у терпінні, що є потрібним і спасительним саме для нас. За словами святителя Григорія Нісського: «Споглядати хрест означає все своє життя зробити ніби мертвим і розіп’яти для світу, перебувати недвижимим на усякий гріх…».

Згадуючи про велику любов Спасителя, яку явив Він, вільно віддавши Себе на розп’яття та ганебну смерть, ми повинні піднестися духом бо, як пише Авва Ісайя: «Насіння Хреста – це знищення усякого гріха, звідки народжується любов, без якої не може бути несення хреста».

Хрест Господень є також нагадуванням для всіх православних про наближення Страсної Седмиці та Пасхи Христової. Він є також нашим військовим прапором, що виноситься, як на звичайній війні на поле брані для того, щоб збудити в християн, воїнах Христових бадьорість духу та безстрашну мужність для успішного продовження боротьби та остаточної перемоги над ворогами. Зустрічі переможця-воєноначальника передують його знаки перемоги. Так і зараз Переможцю гріха та смерті, Господу Іісусу Христу, передує знамення Його перемоги – Животворящий Хрест, Який нагадує нам про те, що якщо ми з Христом страждаємо, то з Ним і прославимося, якщо з ним помираємо, то з ним і воскреснемо: «Коли зробимо мертвими пристрасті, знищимо хтивості та мудрування плоті підкоримо Духові, тоді тільки тоді беремо на себе Хрест і слідуємо Христу», – пише святитель Феодор Едесський.

Святкування на честь Хреста Господнього з’явилося майже 14 сторіч тому. Під час ірано-візантійської війни, у 614 році, Персидський цар Хосров II взяв Єрусалим і забрав у полон єрусалимського патріарха Захарію та захопив Древо Животворящого Хреста, знайдене колись рівноапостольною царицею Єленою.

Персидський цар Хосров II
Битва між військом імператора Іраклія та персами

У 626 році Хосров спільно з аварами та слов’янами ледве не захопив Константинополь. Чудесним заступництвом Божої Матері столиця була позбавлена від нашестя, а потім хід війни змінився – і врешті-решт Візантійський Імператор Іраклій І святкував переможне закінчення 26-річної війни.

Іраклій І (610-641)
Іраклій І  з сином
Імператор Іраклій І перемагає Хосрова ІІ

Приблизно 6 березня 631 року Животворящий Хрест повернувся до Єрусалиму. Імператор власноруч вніс його до міста, а визволений з полону патріарх Захарія радісно йшов поряд. Того часу в Єрусалимі почали святкувати річницю повернення Животворящого Хреста.

У ті часи тривалість і суворість Великого посту ще обговорювалися, а порядок великопосних Богослужінь тільки формувався. Коли з’явився звичай переносити свята, що припадають у Великій піст, з будніх днів на суботи та неділі, щоб не порушити покаянного налаштування будніх днів, тоді свято на честь Хреста також змістилося і поступово закріпилося за третьою неділею Великого посту.

З середини посту починалася інтенсивна підготовка тих оглашенних, які готувалися до охрещення вже на Пасху поточного року. І було дуже доречним починати цей етап підготовки з поклоніння Хресту. Тому, починаючи з наступної середи, на кожній Літургії Напередосвячених Дарів після єктенії про оглашенних додається ще одна єктенія про тих, «хто готується до просвітлення», – це пам’ять про тих, хто сумлінно готувався і збирається незабаром хреститися.

Єрусалимське свято повернення Хреста перейшло з часом у свято шанування Хреста всім християнським світом. Це свято на честь Животворящого Хреста набуло більш глобального значення і святкується православними християнами для підтримки і допомоги в середині найсуворішого з постів, і тому вшановується словами церковних піснеспівів: «Крест – хранитель всея вселенныя; Крест – красота Церкве; Крест – царей держава; Крест – верных утверждение; Крест – ангелов слава и демонов язва».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *