День Святого Духа

На другий день П’ятидесятниці Православною Церквою встановлено святкування дня Святого Духа. Відзначаючи великі події, Церква має звичай на другий день свята вшановувати особливим спомином тих, хто мав найближче відношення до згаданих подій. Так другий день Різдва Господа нашого називається “Собор Пресвятої Богородиці”, другий день Хрещення Господа – пам’ять святого Іоанна Хрестителя, після свята Благовіщення вшановується архангел Гавриїл.

Божественне Лице Святого Духа не було якимось служебним знаряддям події, але саме “заради почестей Святому Духові, – як зазначає синаксар понеділка, – встановлено окреме святкування Йому”. Тобто при повторенні святкового Богослужіння упродовж цих двох днів, – перший з цих днів, присвячений спогадам подій, а останній – Самому Звершителю подій – третій іпостасі Святої Трійці – Святому Духу.

Святитель Іустин Челійський, оспівуючи третю іпостась Святої Трійці пише: “Своїм життям во плоті на землі Богочоловік заснував Своє Боголюдське Тіло – Церкву, і тим самим підготував земний світ до пришестя та існування дії Духа Святого в Тілі Церкви як душі цього Тіла… День Святого Духа, що почався в день Святої П’ятидесятниці, безперервно продовжується в Церкві з невимовною повнотою всіх Божественних дарів і животворящих сил (Діян. 10, 44-48;11, 15-16; 15, 8-9; 19, 6). Все в Церкві здійснюється Духом Святим: і найменше, і найбільше. Коли священик перед кадінням благословляє кадило, то молить Господа Іісуса Христа “послати благодать Пресвятого Духа”. Коли невимовне Боже чудо – Свята П’ятидесятницяпід час хіротонії єпископа повторюється і йому подається вся повнота благодаті, це слугує самим яскравим свідченням того, що все Життя Церкви проходить у Дусі Святому. Без сумніву, Господь Іісус Христос Духом Святим – у Церкві й Церква Духом Святим – у Господі Іісусі Христі. Владика Христос – Глава і Тіло Церкви; Дух Святий – душа Церкви (1 Кор. 12, 1-28). З самого початку Боголюдського звершення (домобудівництва) спасіння Дух Святий поклав Себе в основу Церкви – в основу Тіла Христова, звершив втілення… Кожне святе таїнство і кожне святе добродіяння – це малий День Святого Духа: Дух Святий через них сходить на нас і в нас. При чому сходить суттєво, тобто істинно та дієво: всіма Своїми Божественними, сутнісними енергіями; Він – “багатство Божества”, Він – “благодаті безодня, Він – “благодать і життя всякої тварі.

Вічна новозавітна блага звістка проголошує: Господь Іісус Христос Духом Святим знаходиться в нас і ми в Ньому.”

День Святого Духа відкрив всім, що походження віри Христової є Божественним і з небес, що сила впливу її на розум і серця усіх земнородних є всемогутньою, що виховання нею людей для Царства Божого є чудесним та таємним. І не одних тільки апостолів Дух Святий просвітив Божественним світлом, а всяку душу, яка істинно вірить в Іісуса Христа, тому що Він Всеблагий і Джерело всіх благ. Духом Святим все стає можливим віруючому в воскреслого Господа Іісуса. Тому обов’язок кожного християнина — постійно шукати дарів Святого Духа та благоговійно берегти їх. “Прииди, Утешителю Душе Святый, и вселися в ны!”

Двір Сіонської горниці.
Єрусалим. Сіонська горниця. Тут під час Таємної Вечері звершилось перше Таїнство Євхаристії (Лк. 22, 14-20). Сюди Господь Іісус Христос з’явився апостолам після Свого Воскресіння (Ін. 20, 19-23, 26-28). Тут замість зрадника Іуди був обраний апостол Матфій (Діян. 1, 26). В ній апостоли знаходилися в день П’ятидесятниці (Діян. 2, 1-4).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *