Богослужіння Страстної седмиці

Богослужіння Страстної седмиці присвячені спомину останніх днів життя Господа Іісуса Христа, Його прощальних бесід з учнями, суда, розп’яття та погребіння. Ці дні Православна Церква за значенням їх для людства називає Великими і закликає всіх вірних в цей час залишити все суєтне та мирське і слідувати за Спасителем. Страстна седмиця – час особливо суворого посту та посилених молитв. В понеділок, вівторок і середу звершується Літургія Напередосвячених Дарів, за Уставом мають бути прочитані всі чотири Євангелія. У Великий понеділок Свята Церква згадує євангельську історію про неплідну смоковницю, що є прообразом сонмища іудейського, у якого Господь не знайшов істинного плода, і тільки лицемірну тінь закону, яку викрив і прокляв; ще смоковниця є зображенням усілякої душі, яка не приносить плода покаяння.

Також в євангельських читаннях цього дня згадуються неправедні виноградарі, які вбили спочатку слуг свого господаря, відправлених за виноградом, а потім самого свого господаря.

Вони є прототипом іудейського народу, який вбивав посланих Господом пророків, а потім і Сина Єдинородного – Господа Іісуса Христа. Зображенням великих і різноманітних бід й ознак знищення Єрусалиму та кончини віку віруючі направляються серед злоби мирської до великодушшя, терпіння, молитви і втішаються обіцянкою Спасителя про поширення Євангелія у всьому світі та припинення бід “заради вибраних”.

У Великий Вівторок Церква згадує, як з Віфанії Господь знову прийшов у Єрусалимський храм і багато повчав у храмі та поза ним (Мф. 24, 1). Первосвященники й старійшини чули притчі Господа і розуміли, що мова йде про них, намагалися схопити Його і вбити. Але відкрито напасти на Іісуса Христа вони не наважувалися — боялися народу, який вважав Його за пророка (Мф. 21, 46) й був у захваті від Його вчення (Мк. 11, 18) та слухав Його з насолодою (Мк. 12, 37).

В цей день як настанову для віруючих Церква вибрала читання притчі про десятьох дів, надихаючи своїх чад бути завжди готовими до зустрічі Небесного Жениха своїми християнськими добродіяннями, що зображаються під видом олії у світильниках мудрих дів.

Велика Середа – згадка про події того часу, коли на раді первосвященників, книжників і старійшин було вже вирішено взяти Іісуса Христа хитрощами і вбити Його. Саме тоді безкорислива жінка-грішниця вилила дорогоцінне миро на голову Спасителя, чим приготувала Його до погребіння, як сказав про її вчинок Спаситель.

Саме тоді у Іуди, одного із дванадцяти апостолів Христових, з’являється корисне та злочинне бажання зрадити та продати свого Вчителя і Господа (Мф. 26, 6-16).

Великий Четвер – день пам’яті Таємної Вечері. В цей день, день іудейської Пасхи, коли за вітхозавітним законом заколювався і з’їдався пасхальний агнець, Іісус Христос, Який прийшов виконати закон, звершує зі Своїми учнями у Єрусалимі Пасху, яку Він, як тінь закону, замінює Пасхою новою – самим тілом і кров’ю Своєю.

Після умовіння ніг Своїм учням Іісус Христос звершив Пасху спочатку за законом Мойсея, а потім встановив і Пасху нову – велике таїнство святої Євхаристії.

Таїнство Святого Причастя, встановлене Господом перед Його стражданнями та смертю, за Його заповіддю: «сие творите в Мое воспоминание» (Мф. 26, 26-28), безперервно звершується з того часу й дотепер у всіх церквах Вселенського Православ’я. У Великий четвер служиться Божественна Літургія святителя Василія Великого, під час якої за благочестивим звичаєм, всі віряни, присутні на Літургії, як послідовники і учні Господа Іісуса Христа, прагнуть причаститися. У кафедральних соборах відбувається чудовий обряд “Умовіння ніг”.

Наслідуючи Спасителю, архієрей омиває ноги дванадцяти священникам.

Спаситель роз'яснює учням, чому Він омив їм ноги
Спаситель роз’яснює учням, чому Він омив їм ноги

Цей Чин, що навчає глибокому смиренню та розумінню любові Господа до людства, звершується і у нашому кафедральному соборі.

У четвер увечері звершується Богослужіння, присвячене Страстям (стражданням) Господнім, під час якого читаються 12 уривків (зачал) з чотирьох Євангелій, у хронологічному порядку, що оповідають про страждання – “страсті” Господа Іісуса Христа.

Гефсиманська молитва Спасителя
Зрада Іуди та взяття Спасителя під стражу
Іісус Христос перед судом Анни та Кайафи

Велика П’ятниця – день, коли знущання неправедних іудеїв над Господом Іісусом Христом досягли апогею. Обсміяний, побитий, обпльований, претерпілий бичування, Господь йде на вільну смерть.

Спаситель на суді у Пилата
Іісус Христос на суді в Ірода
Христос знову на суді в Пілата
Христос у в’язниці
Камінь у в’язниці, на якому сидів Христос
Бичування Господа
Знаряддя бичування
Пилат вмиває руки. Господа Іісуса Христа приречено до страти

В цей день був розіп’ятий Спаситель роду людського – Господь наш Іісус Христос.

Єрусалим. Храм Гробу Господнього. Голгофа

У Велику п’ятницю Літургії не буває, тому що в цей день Сам Господь приніс Себе у жертву – це день скорботи, а звершуються Царські Часи. Вечірня відбувається після третього часу дня, у час смерті Господа Іісуса Христа на Хресті. Потім звершується Чин Виносу Плащаниці з читанням зворушливих молитв, що нагадує нам про зняття тіла Іісуса Христа з хреста.

Зняття Господа з хреста
Зняття Господа з хреста

Єрусалим. Храм Гробу Господнього. Камінь помазування

Увечері віряни разом з Божою Матір’ю, апостолами та Іосифом Аримафейським, який колись не злякався просити тіла Господа Іісуса Христа у Пилата, звершують Чин Погребіння Спасителя.

У Велику Суботу рано вранці, коли в глибинах пекла вже знищена смерть і покладений початок Воскресіння, – звершується одна з найпрекрасніших у році Літургій – Літургія Великої Суботи. Пекло тріпотить і дивується, відчувши могутню силу безгрішного Господа, Якого несправедливо поглинуло і незабаром, визнавши поразку, віддасть Христа і всіх, хто на Нього так довго очікував.

Чудо схождення благодатного вогню на гробі Господньому

Увечері звершується полуношниця, під час якої співається канон Великої Суботи. Плащаниця священиками заноситься до вівтаря, її кладуть на престол, де вона перебуває до свята Вознесіння.

У цьому році Велика Субота співпадає зі святом Благовіщення.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *